• Nu ff niet ziek zijn

  • Het komt nooit goed uit als je een griepje of verkoudheid oploopt. Misschien moet je leren voor een tentamen. Je mist een feestje of je moet die afspraak, die je al weken geleden had gepland, toch afzeggen. Dan zou je het liefst tegen je lichaam willen zeggen: nu ff niet ziek zijn. De meesten van ons zijn er gelukkig binnen twee weken weer bovenop. We pakken de draad gewoon weer op. De kans is groot dat je het tentamen later in het jaar kunt herkansen. Via foto’s op Facebook of Instagram proef je toch nog even de sfeer van het gemiste feestje. En de afspraak die je moest afzeggen? Die plan je in op een andere datum. En achteraf gezien, valt de impact van het griepje uiteindelijk wel mee.

  • Maar soms loopt het totaal anders. Je meldt je met (vage) klachten bij je huisarts. En voor je het weet, zit je voor allerlei onderzoeken in het ziekenhuis. De diagnose kan dan heel confronterend zijn. Dit kan gebeuren als je te horen krijgt dat je chronisch ziek bent en dat je bijvoorbeeld moet leren leven met een auto-immuun ziekte, of dat je door een oogaandoening je zicht verliest. Maar ook het (functie) verlies van ledematen als gevolg van een ongeval trekt een zware wissel op jou en jouw omgeving. Want niet alleen jij, maar ook je vriend(in), ouders, naaste familie en goede vrienden worden overvallen door het nieuws.

    Welke ‘coping stijl’ heb jij?
    Hoe wij hierop reageren, verschilt per persoon en heeft te maken met ‘coping stijlen’. Dat zijn de verschillende manieren waarop iemand met problematiek of stress omgaat. Bij het horen van slecht nieuws kun je bang of boos worden, de ander doet alsof er niets aan de hand is en weer een ander zoekt steun bij familie of vrienden. Zo kun je een onderscheid maken tussen actieve en passieve coping stijlen. Wie een actieve coping stijl heeft, is erop gericht om de problemen aan te pakken en wil de stress reduceren. Wie een passieve coping stijl heeft, zal geneigd zijn de situatie te accepteren. Dat wil overigens niet zeggen dat je altijd op dezelfde manier reageert. We hebben wel allemaal onze voorkeursstijlen.

    Plotseling geconfronteerd worden met een beperking of een chronische ziekte gaat ook gepaard met een rouwproces. Je verliest gezondheid en dat komt niet meer terug. In het begin sta je daar misschien helemaal niet bij stil. De focus ligt op herstel. Je krijgt misschien medicatie, of je moet worden geopereerd. En er is misschien nog hoop dat je jouw oude leven weer kunt oppakken. Ook hier zijn het weer de verschillende coping stijlen die in werking treden. Iemand kan zijn of haar verlies volledig ontkennen. Maar iemand kan ook ontzettend boos zijn, over wat hem of haar is overkomen. In principe is iedere primaire reactie denkbaar en emoties kunnen elkaar ook afwisselen.

    Voor het rouwproces is het van belang dat deze emoties worden (h)erkend en dat er vervolgens ruimte komt om te gaan verwerken. Want dat is de eerste stap die gezet moet worden om jouw leven weer op de rit te krijgen.

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann